30 mrt 2016
Uitspraak aangebracht door Tom Heremans, CMS.
Ondanks uitdrukkelijke afstand van band op Vaillantshop.be en Bulexshop.be
Voorz. Rechtbank van Koophandel (en afd.) Antwerpen 30 maart 2016, IEFbe 1879 (Vaillant-Saunier Duval tegen Eco-Star)
Domeinnaamrecht. Merkenrecht. Vaillant en Saunier DUVAL zijn titularis van Beneluxmerken BULEX. ECO-STAR is erkend distributeur, heeft accounts op professioneel luik van de sites, maar is geen officieel verdeler; zij registreert vaillant(-)shop.be en bulex(-)shop.be. De site vermeldt uitdrukkelijk "geen officiëel dealer", maar dat is niet relevant voor het nagaan van de voorwaarden van art. XII.22 WER. Zij biedt toestellen aan via de site. Dat het merkenrecht is uitgeput op elk apparaat of toestel dat door of met toestemming van de eisende partijen in de markt is gezet, impliceert geen uitputting van het recht van de merkhouder om dit merk te gebruiken in een domeinnaam. ECO-STAR behaalt ongerechtvaardigd voordeel uit de registratie van de domeinnamen, omdat zij bewust zijn gekozen en geregistreerd zodat zoekrobotten de site beter zouden vinden. Ex XVII.23 par 3 WER wordt bevolen de domeinnamen over te dragen.
3. (...) Het feit dat de website zelf van de verwerende partijen dit uitdrukkelijk ontkracht, is niet relevant voor het nagaan van de voorwaarden van art. XII.22 WER.
4. Anders dan de verwerende partij aanvoert, creëert het behoren tot het netwerk van de erkende installateurs en verdelers van de producten van de eisende partij, geen recht of legitieme belang om de bedoelde merken in deze domeinnamen te gebruiken. Er werd verwerende partij ook geen recht toegekend om de merken te mogen gebruiken in een domeinnaam. Het feit dat het merkenrecht is uitgeput op elk apparaat of toestel dat door of met toestemming van de eisende partijen in de markt is gezet, impliceert geen uitputting van het recht van de merkhouder om dit merk te gebruiken in een domeinnaam.
Verwerende partij heeft de termen "Vaillant shop" of "Bulex shop" niet als handels- of vennootschapsnaam gebruikt, maar is bekend bij klanten en afnemers als "ECO-STAR". Zij gebruikt deze vennootschapsnaam eveneens als handelsnaam en uithangbord op de websites. Zij getuigt dus niet van een eigen recht of belang op deze tekens.
Het gebruik van het merk in een domeinnaam moet ook onderscheiden worden van het gebruik van dit merk. in reclame voor de verkoop van de producten en diensten onder dit merk.
5. Verder wordt voldoende aangetoond, en dit werd ook niet ter zitting betwist, dat de voormelde domeinnamen bewust zijn gekozen en geregistreerd met de bedoeling dat zoekrobotten zoals GOOGLE de site van verweerster sneller zouden vinden, zodat potentiële klanten naar de site zouden worden geleid. Op die manier verwerft verweerster mogelijke klanten voor haarzelf met gebruikmaking van de bekendheid van de merken van de eisende partijen. Zodoende behaalt de verwerende partij een ongerechtvaardigd voordeel uit de registratie van deze domeinnamen.
ECO-STAR behaalt ongerechtvaardigd voordeel uit de registratie van de domeinnamen, omdat zij bewust zijn gekozen en geregistreerd zodat zoekrobotten de site beter zouden vinden.