Gepubliceerd op dinsdag 29 maart 2016
IEFBE 1748
Brussel - Bruxelles(Fr./Nl.) ||
17 mrt 2016
Brussel - Bruxelles(Fr./Nl.) 17 mrt 2016, IEFBE 1748; (Duvel moortgat tegen Brouwerij van Honsebrouck), https://ie-forum.be/artikelen/filou-is-geen-kopie-van-het-duvel-imago-of-look-and-feel

Uitspraak ingezonden door Kristof Neefs, Altius.

Filou is geen kopie van het Duvel imago of look-and-feel

NL Rechtbank van Koophandel Brussel 17 maart 2016, IEF 15820; IEFbe 1748 (Duvel moortgat tegen Brouwerij van Honsebrouck)
Duvel is een Belgisch blond speciaalbier van hoge gisting, dat hergist op de fles. BVH brengt speciaalbieren op de markt, waaronder - op vraag van Aldi - 'Filou'-bier die tot dezelfde biercategorie behoort. Duvel grondt haar eis op oneerlijke handelspraktijk expliciet op de kleur en vorm van de (banale) Steinie-flesjes. Behoudens de witte achtergrond zijn de kroonkurken evenmin overeenstemmend. De achterzijde van het etiket is voldoende op zichzelf staand. Met de voorzijde, aldus eiser, wordt het imago en de 'look-and-feel' gekopieerd. De naam 'Filou' is naast Duvel, niet de enige duivelse biernaam: Satan, Judas, Lucifer, Deugniet, Duivels Bier; de verwijzing naar de duivel is eerder banaal op het vlak van de speciaalbieren. Alle kenmerken komen ook terug bij andere speciaalbieren en er is dus geen sprake van uitbuiting van het imago of de look-and-feel. De consument van speciaalbieren is een oplettende consument die wel degelijk verschillen zal vaststellen, de naam van het bier primeert. De stakingsrechter verwijst naar een eerdere speciaalbierenzaak waar [Vz. Kh. Brussel 7 januari 2009, A/08/05765 en in hoger beroep - Hof van Beroep te Brussel 12 januari 2010 (Anheuser-Bush Inbev tegen Palm)] geen verwarring of aanhaking werd vastgesteld.

27. Daar staat tegenover dat uit de stukken blijkt het dat gebruik van een rood schrift, wat antiek gestileerd, vaak voorkomt voor speciaalbieren (stuk III.17 bundel verwerende partij). Ook het gebruik van een witte achtergrond is niet echt origineel. Daarnaast wordt de naam van het product doorgaans centraal afgebeeld met erboven of eronder figuratieve elementen. Deze kenmerken kunnen dus eerder als banaal bestempeld worden. Ook de combinatie ervan is niet echt origineel.

De stakingsrechter volgt BVH niet waar zij stelt dat er geen conceptuele link zou zijn tussen 'Duvel' en 'Filou'. Het woord 'Filou' betekent in de volksmond inderdaad kwajongen maar heeft tevens een conotatie met 'duveltje'. Evenwel is de conceptuele overenstemming enkel merkenrechtelijk relevant en dan nog als een van de vele onderdelen van de appreciatie waarna een globale synthetische beoordeling moet volgen.

Op andere blogs:
Chiever