Gepubliceerd op dinsdag 18 juli 2017
IEFBE 2250
Rechtbanken van Koophandel - Tribunaux de commerce ||
27 jan 2016
Rechtbanken van Koophandel - Tribunaux de commerce 27 jan 2016, IEFBE 2250; (Customer Delight), https://ie-forum.be/artikelen/nbn-heeft-geldige-reden-voor-gebruik-van-de-term-customer-delight

NBN heeft geldige reden voor gebruik van de term 'customer delight'

Rb. van Koophandel Brussel 27 januari 2016, IEF 16956; IEFbe 2250 (Customer Delight) Merkenrecht. D-Sense is een vennootschap die onder meer tot doel heeft het verstrekken van studies, raadgevende en commerciële diensten inzake management, bedrijfsstrategieën, opleidingen, customer delight en klantentevredenheid. D-Sense is houder van het woordmerk "Customer Delight". Bij de aankondiging door NBN van een seminarie over customer delight, werd zij in gebreke gesteld en verzocht het gebruik van dit woordmerk te staken. D-Sense bewijst niet dat NBN het merk gebruikt voor de aanduiding van waren/diensten, maar louter een seminarie organiseert waarin een derde over dit onderwerp spreekt. Daarnaast wordt de term 'customer delight' slechts gebruikt ter beschrijving van het fenomeen van klantentevredenheid en daarmee de inhoud van de seminaries. Er is sprake van een geldige reden om gebruik te maken van de term 'customer delight'. De vordering van D-Sense is ongegrond.

17. D-Sense bewijst niet dat NBN "customer delight" gebruikt voor de aanduiding van waren of diensten. Uit de stukken blijkt dat NBN louter een seminarie organiseert waarin een derde over dit onderwerp spreekt. Verder is NBN niet degene die dit teken gebruikt. Zij is enkel de organisator van een seminarie en het Belgisch instituut dat internationale normen beheert. Deze normen worden op internationaal niveau ontwikkeld - niet door NBN op zich.

19. D-Sense schijnt zich ook te beroepen op artikel 2.20§1 d BVIE, doch zonder dit middel verder in concreto uit te werken. De toepassing van deze bepaling is onderworpen aan twee bijzondere voorwaarden: er moet een aantasting van het merk worden aangetoond en de gebruiker moet handelen zonder geldige reden. D-Sense bewijst niet dat deze voorwaarden vervuld zijn. In het kader van de seminaries die NBN geeft, wordt de Engelse term "customer delight" gebruikt ter beschrijving van het fenomeen van klantentevredenheid. Deze term wordt dus enkel gebruikt ter beschrijving van de inhoud van de seminaries over Europese normen waarin de term specifiek is opgenomen en ais verwijzing naar de spreker Jean-Pierre Thomassen, die reeds meerdere boeken schreef over "customer delight" (stuk 59 bundel verwerende partij). In essentie is "customer delight" een term uit de marketing die in de vorige eeuw werd gebruikt om de tevredenheid klanten te omschrijven. De term werd oorspronkelijk gebruikt in de Verenigde Staten en is nadien wereldwijd bekend geworden. De term wordt door verschillende spelers op de markt gebruikt (zie stukken 44 tot en met 56 bundel verwerende partij). Eisende partij geeft in conclusie overigens zelf aan dat zij de term "customer delight'" op een andere wijze gebruikt dat de rest van de gebruikers, inclusief NBN. Eisende partij gebruikt de term in de zin van "customer Delight"-management. De andere spelers op de makt gebruiken het woord om klantentevredenheid aan te duiden. Verwerende partij beschikt derhalve over een geldige reden om gebruik te maken van de term "customer delight".

20. Uit hetgeen voorafgaat volgt de ongegrondheid van de vordering.