Lancering new gTlds: het internet wordt nooit meer hetzelfde
Bijdrage ingezonden door Theo-Willem van Leeuwen, Abcor.
 Welke domeinnaam moet je als bedrijf registreren? Alleen de .NL of ook de .BIZ, .ORG, .COM etc.? Vanaf dit jaar komen er een kleine 600 nieuwe topleverldomeinnamen bij. Denk aan .CAR, .FASHION, . FINANCE, . SHOP, . RETAIL etc. Het is ondoenlijk om alle domeinnaam te registreren. Waar moet je als bedrijf rekening mee houden en hoe gaat het internet veranderen door de lancering komende drie jaar van al die nieuwe extensies.
Ā
Voor bedrijven is het zoeken van een juiste naam voor het bedrijf of een product een ware bevalling. Als er een naam bedacht is, zijn er nog wat hordes te nemen. Is de naam wel te gebruiken in verband met oudere overeenstemmende merken of handelsnamen? En voor de dagelijkse praktijk heel belangrijk: is de domeinnaam nog wel beschikbaar? Helaas is dat vaak niet het geval.
Een domeinnaam is een vestigingsadres op het internet zodat een website  van een bedrijf simpel te vinden is. Dat adres is gekoppeld aan een  landcode (zoals .NL) of een generieke code (zoals .BIZ). Nederlandse  bedrijven maken vaak gebruik van de Nederlandse extensie .NL. In  Nederland zijn ruim vijf miljoen domeinnamen geregistreerd. Hiermee  staat Nederland in de top vijf van landen met de meeste domeinnamen. Het  nadeel hiervan is, dat bij de lancering van een nieuw bedrijf, de  daarbij behorende domeinnaam al vaak is geregistreerd.
 
 Stel het bedrijf heet ALEX en verkoopt herenmode. De domeinnaam  www.alex.nl is al geregistreerd door een bank, dus die kan niet gebruikt  worden. Aan de domeinnaam kan dan iets worden toegevoegd (bijvoorbeeld  www.alexherenkleding.nl) maar dat is niet aantrekkelijk. Een korte naam  heeft twee voordelen. De consument onthoudt het makkelijker en hoe  korter de domeinnaam, des te minder tikfouten worden er gemaakt (dus  meer bezoek). Als alternatief kan er een generieke extensie gebruikt  worden zoals .BIZ of .ORG. Dit is in Nederland ook niet aantrekkelijk  omdat de gemiddelde consument ervan uitgaat dat er een .NL domeinnaam  wordt gebruikt.
 
 Het probleem dat een naam maar een keer vergeven kan worden, is niet  typisch Nederlands. Wereldwijd speelt dit al jaren. Om die reden is  besloten om naast de landenextensies heel veel nieuwe generieke  extensies toe te laten op het internet. Bedrijven die hier brood in  zagen, konden zich hiervoor inschrijven. Gevolg: er worden komende jaren  ca zeshonderd nieuwe generieke extensies gelanceerd. De verwachting is  dat de eerste nieuwe extensies dit jaar actief worden. Voor accountants  bedrijven komt er een .ACCOUNTANT , voor bijvoorbeeld kledingzaken de  .FASHION. Voor vrijwel iedere branche komt er een nieuwe extensie. Ook  al heeft een bedrijf al een .NL domeinnaam, dan is het toch verstandig  deze nieuwe branchegerelateerde domeinnaam te registreren.
 
 Een aantal grote bedrijven (waaronder Google) heeft massaal nieuwe  extensies aangevraagd. De verwachting is, dat door de nieuwe extensies  de vindbaarheid van websites sterk zal wijzigen. Belangrijk voor de  ranking (o.a. bij Google), is onder andere de juiste domeinnaam.  Waarschijnlijk krijgen domeinnamen die gekoppeld zijn aan de extensie  van een branche een hogere waardering (zeker door Google want die moet  haar geld terugverdienen). Alex herenmode, krijgt dus een hogere positie  als die gebruik maakt van de domeinnaam www.alex.fashion in plaats van  www.alex.nl. Omdat ook hier een domeinnaam maar een keer vergeven kan  worden, moeten bedrijven hier wel tijdig op inspelen. Bedrijven die een  merk hebben, kunnen gebruik maken van een speciale procedure om met  voorrang een domeinnaam te claimen. Anticipeer daarom nu, want na 2015  wordt het internet nooit meer hetzelfde. Laat de belangrijkste namen  registreren als merk en laat die merken inschrijven in de Trademark  Clearinghouse.
Theo-Willem van Leeuwen