Gepubliceerd op maandag 3 juli 2017
IEFBE 2232
Rechtbanken van Koophandel - Tribunaux de commerce ||
24 jun 2015
Rechtbanken van Koophandel - Tribunaux de commerce 24 jun 2015, IEFBE 2232; (Böcker tegen Euro Top), https://ie-forum.be/artikelen/hyperlink-met-b-cker-goederen-waarbij-slechts-concurrerende-goederen-worden-aangeboden-is-niet-toege

Hyperlink met "Böcker goederen" waarbij slechts concurrerende goederen worden aangeboden is niet toegestaan

Rechtbank van Koophandel Brussel 24 juni 2015, IEF 16910; IEFbe 2232 (Böcker tegen Euro Top) Merkenrecht. Google metatags. Böcker is fabrikant van liften en kranen en houdster van het Gemeenschapsmerk "Böcker". Euro Top is verkoper en verhuurder van concurrerende merken. Böcker stelt dat Euro Top het publiek misleidt en onrechtmatig gebruik maakt van hun handelsnaam door het gebruik van metatags en hyperlinks op de zoekmachine Google te relateren aan "Böcker". Het is niet toegestaan te verwijzen naar de misleidende melding "Böcker goederen - kranen en liften - van Böcker" meteen bij de hyperlink en de uitnodiging om Euro Top telefonisch te contacteren nu er bij het doorklikken slechts concurrerende producten worden aangeboden.

29. Door het publiek dat op zoek is naar Böcker-goederen via een adword en in een internet-advertentie te verwijzen naar de website van verwerende partij onder de misleidende vermelding "Böcker goederenkranen en liften van Böcker" meteen bij de hyperlink en de uitnodiging om verwerende partij telefonisch te contacteren tast verwerende partij de herkomstfunctie van het merk van tweede eisende partij in concreto aan. Het nietsvermoedende publiek dat vervolgens naar de website van verwerende partij surft of naar verwerende partij telefoneert, zal vervolgens een concurrerend aanbod zien of te horen krijgen aangezien verwerende partij geen Böcker goederen verkoopt.


30. [...] De advertentie van verwerende partij wekt in casu de indruk dat er tussen deze derde en de merkhouder een economische band bestaat, zodat worden geoordeeld dat de herkomstaanduidingsfunctie van het merk van tweede eisende partij is aangetast. Een normaal geïnformeerde en redelijk oplettende internetgebruiker kan in casu op basis van de advertentielink en de daaraan gekoppelde reclameboodschap niet weten of de adverteerder een derde is ten opzichte van de merkhouder dan wel, integendeel, een economische band met hem heeft. Pas als de consument zal doorklikken of telefoneren, kan hij erachter komen dat verwerende partij geen Böcker producten aanbiedt.