Gepubliceerd op vrijdag 13 juni 2014
IEFBE 868
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Beslissingen JEP eerste trimester 2014

Een alfabetisch trimesteroverzicht van de beslissingen van de JEP. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame is het zelfdisciplinair orgaan van de reclamesector in België. Alle beslissingen worden opgenomen, de beslissingen met een opmerking krijgen een korte weergave met afbeelding.

EDITIONS ATLAS HAMZI & CO HANS ANDERS OPTICIENS HPS BVBA
LIDL PROXIGLAS SASMAR BVBA TELENET
 
VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ
  

BE TV (2014-01-08) - geen opmerking - overdreven en surrealistisch dat vader geobsedeerd is met cadeaus uitpakken en zoontje niet wilt ophalen van school, in Malawi vinden kinderen ook de weg terug naar huis.
BEIERSDORF (2014-02-04) - geen opmerking- vrouw in een douche, zonder dat evenwel geslachtsdelen in beeld komen.
BELGACOM (2014-02-11) - onthouden - juridische procedures hangende voor de rechtbanken
BROUWERIJEN ALKEN MAES (2014-01-08) - geen opmerkingen - De Jury heeft er vervolgens nota van genomen dat het Grimbergen-bier een erkend Belgisch abdijbier is dat onder licentie gebrouwen wordt door de brouwerij Alken-Maes en dat er dus een contractuele band bestaat tussen de abdij van Grimbergen en de brouwerij Alken-Maes.
CITROËN (2014-02-05) - geen opmerkingen - Radio heeft beperkingen qua tijd en er wordt verwezen naar de actievoorwaarden website
COLRUYT (2014-01-08) - ongegrond - plaatsen van de drank “Kidibul” in een winkel rek met rechts van de verticale scheiding alcoholische dranken
D’IETEREN (2014-01-21) - D’IETEREN (2014-02-18)  geen opmerkingen - Opgetogen over feit dat vaders baas (die met dochter uitgaat) met Volkswagen rijdt
DAMIAANACTIE (2014-02-05) - geen opmerkingen - Happy Birthday gezongen door jonge Belgen voor zwarte Afrikanen is niet racistisch; klacht bubliminale boodschap: “zonder de blanken kunnen de zwarten hun verjaardag niet op een waardige manier vieren onder elkaar”
EDITIONS ATLAS (2014-03-13) - aanbeveling -
Reclame ter aanbieding van een getrouwe replica van een bajonet. De klager haalt aan dat deze advertentie ingaat tegen een algemeen preventiebeleid tegen het verspreiden en dragen van privéwapens. Door de wijze van aankondiging wordt het bezit van een NAZI-handwapen uit de Tweede Wereldoorlog gebagatelliseerd.

De Jury is van oordeel dat deze reclame strijdig is met artikel 19.1° van de wet van 8 juni 2006 houdende regeling van economische en individuele activiteiten met wapens dat stelt dat het verboden is om wapens (inclusief blanke wapens en replica’s) per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van wapens aan particulieren te organiseren.
FEDERATION WALLONIE-BRUXELLES (2014-02-19) - geen opmerking -
Campagne is om de waakzaamheid van volwassenen te vestigen op televisieprogramma’s die kwetsend kunnen zijn voor kinderen.
FORD MOTOR BELGIUM (2014-01-21) - geen opmerking - snelheid wordt niet als argument gebruikt, geen wedstrijd of rally uitgebeeld, plaats behoort niet tot het wegennet (artikel 1, 3 en 4 Febiac-code).
GLEEDEN (2014-01-08) - Geen opmerking - Gleeden.com Le premier site de rencontres extra-conjugales pensé par des femmes. Jury is onbevoegd over de aard, de kwaliteit of de relevantie van een product of van een dienst te oordelen. De Jury is van oordeel dat het moeilijk is om reclame te maken voor een dergelijke dienst (website voor buitenechtelijke ontmoetingen) zonder enige verwijzing – direct of indirect – naar overspel te maken.
HAMZI & CO (2014-03-05) - aanbeveling - Alcoholische dranken. Een foto toont een doos ‘Crazy Mix’ met flesjes van 20 ml van de alcoholhoudende drank ‘Kleiner Klopfer’ en een doos met flesjes van 20 ml van de alcoholhoudende drank ‘Flügel’ tussen dozen snoepgoed. Volgens de klager gaat het om een overtreding van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken, in het bijzonder van artikel 5.2. Sterke drank wordt geplaatst tussen snoep, waardoor het gegeven van “sterke drank” verloren gaat. De Jury is van oordeel dat er alcoholhoudende dranken niet duidelijk als alcoholhoudende producten te koop aangeboden worden en dat er zo verwarring met niet-alcoholhoudende producten bestaat, wat in strijd is met artikel 5.2 van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken. De Jury heeft de betrokken winkelier derhalve verzocht om de alcoholhoudende dranken te koop aan te bieden in overeenstemming met de voormelde bepaling.
HANS ANDERS OPTICIENS (2014-02-03) - aanbeveling
-50% op alle glazen. De klager moest één glas vernieuwen maar dit kon niet aan halve prijs: er moesten twee glazen besteld worden. De website rept er echter met geen woord over.

Aangezien het in casu voor de consument onduidelijk is onder welke voorwaarden hij van het aangekondigde kortingspercentage van 50% kan genieten, is de Jury derhalve van oordeel dat deze reclame misleidend is in de zin van de artikel 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en de artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
HPS BVBA (2014-02-18) - aanbeveling - Foto’s tonen alcoholische en niet-alcoholische dranken die samen in de rekken en koelkasten staan. Er is geen duidelijke scheiding is in de betrokken winkel tussen de alcoholische dranken en de niet-alcoholische dranken, en dat bepaalde alcoholische dranken zich aldus onmiddellijk naast niet-alcoholische dranken kunnen bevinden.
IP PLURIMEDIA (2014-02-05) - geen opmerking - Radiospot met bombastische en overdreven stem verwijst naar verschillende soorten stemmen en hun macht, om de luisteraars uit te nodigen om te stemmen voor de beste radiospot van 2013. De Jury: geen afbreuk aan het respect voor het stemrecht en de fundamentele waarden van de democratie.
KRUIDVAT (2014-01-08) - geen opmerking - De Voice-over “Win met Kruidvat. Nu bij aankoop van twee actieproducten een gratis ‘Win for life’ biljet.”, zet niet aan tot gokverslaving of is gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.
LIDL (2014-01-08) - geen opmerking - Gratis aperitiefhapjes in de Belgische winkels. Uitgeput. Nota van spoedbericht en indien nodig vervangartikel mogelijk van hogere geldwaarde. Geen misleiding of inbreuk op 91, 5° van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
LIDL (2014-02-04) - aanbeveling - Foto’s tonen een winkelrek met daarin alcoholische dranken, niet-alcoholische dranken en snoepgoed naast elkaar. In dit specifieke geval (filiaal Ninove) ging het over ‘restartikelen’ die foutief naast elkaar werden geplaatst wat inderdaad voor de nodige verwarring kan zorgen. Strijd met artikel 5.2 Convenant reclame en marketing alcoholhoudende dranken.
MEDIA MARKT (2014-03-11) - geen opmerking - 21%BTW, weg ermee. Radiospot verwijst naar voorwaarden op mediamarkt.be.
NISSAN – SNAB GROUP (2014-01-21) - geen opmerking - Gebruik term 'Dealer' banaliseert niet het druggebruik. De Jury is van mening dat de term ‘dealer’ behoort tot de omgangstaal om concessiehouders inzake wagens aan te duiden. Het gaat inderdaad om een anglicisme maar één dat niet beperkt is tot het domein van drugs.
NUCLEAIR FORUM (2014-01-08) - geen opmerking -De Jury heeft vastgesteld dat de reclame die het gebruik van nucleaire geneeskunde door een verpleegster voorstelt deel uitmaakt van een ruimere campagne over de verschillende toepassingen van nucleaire energie.
PROXIGLAS (2014-03-19) - aanbeveling - De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot in kwestie en vastgesteld dat deze reclame voor het herstellen van autoruiten een man toont die de voorruit van een wagen stukslaat met een baseballknuppel.
De Jury is van mening dat aldus nodeloos geweld wordt gebruikt en een gewelddadige en antisociale gedraging wordt getolereerd en gebanaliseerd in een commerciële communicatie. De Jury is derhalve van oordeel dat de TV-spot in kwestie strijdig is met artikel 4, alinea 3 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punt 5 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens.
QUICK (2014-03-12) - geen opmerkingen - De Jury heeft vastgesteld dat de spot kinderen toont die spelen met zelfgemaakte poppetjes die stuk gaan als ze tegen elkaar botsen en dat een ouder kind vervolgens tussenkomt. Maar hun ontgoocheling is van korte duur en ze zijn blij dat er Playmobil in hun Magic Box zit. Positieve sociale gedragingen of levensstijlen worden niet ondermijnt.
SASMAR BVBA (2014-01-29) - aanbeveling - Spermavriendelijk product. De Jury heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat hij niet beoogt te claimen dat zijn product het enige sperma-vriendelijke glijmiddel is, maar wel dat zijn product het enige sperma-vriendelijke glijmiddel met Calcium en Magnesium ionen is. Met name is de Jury van oordeel dat de aangehaalde zin op de website van de adverteerder onvoldoende duidelijk maakt dat het woord “only” alleen betrekking heeft op de aanwezigheid van Calcium en Magnesium ionen in het product.
SMART&CO NV (2014-01-08) - geen opmerkingen - Voldoende humoristisch en overdreven reclame om niet letterlijk genomen te worden. De Jury heeft kennis genomen van de radiospot in kwestie die begint met het geluid van een vrouw die klaarkomt, waarna een mannenstem zegt: “Uw naasten doen doorheen het jaar al genoeg alsof. Geef ze met Kerst beter iets waar ze écht blij mee zijn.”. De Jury heeft er tevens nota van genomen dat deze spot deel uitmaakt van een reeks spots waarbij telkens een situatie waarbij iemand alsof doet wordt uitvergroot.
SUKHW BVBA (2014-02-18) - aanbeveling - Alcoholische dranken. Een foto toont een doos ‘Crazy Mix’ met flesjes van 20 ml van de alcoholhoudende drank ‘Kleiner Klopfer’ tussen dozen snoepgoed (Mentos, Côte d’Or, ...). De Jury heeft nota genomen van de door de klager meegedeelde informatie. De Jury heeft vastgesteld dat er flessen ‘Kleiner Klopfer’ tussen snoepgoed verkocht worden.
TELENET (2014-02-07) - aanbeveling - HD Digibox.  De klager deelde mee dat de “online korting van 20 euro” geen enkele voorwaarde bevatte, noch enige verwijziging naar additionele voorwaarden door middel van een asterisk of (1)-notatie. Blijkbaar zou deze korting alleen voor nieuwe klanten gelden, maar dit wordt niet vermeld. De Jury is derhalve van oordeel dat deze reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op het vlak van de draagwijdte van de betrokken promotie, wat strijdig is met artikel 90 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming en de artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
TELENET (2014-03-11) - geen opmerking - Wat het zenderaanbod betreft heeft de Jury er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen en op de website van de adverteerder vastgesteld dat verschillende zenders al dan niet beschikbaar zijn voor de volgende opties: “Op je tv”, “Overal TV-kijken” en “Opnames bekijken”. Geen misleiding.
THE PHONE HOUSE (2014-01-08) - aanbeveling - Nalaten van vermelding, zolang de voorraad strekt. De Jury heeft vastgesteld dat de folder op de website van de adverteerder, geldend van 1 december 2013 – 31 december 2013, een aanbieding bevatte voor een Samsung Galaxy TXT aan 69,99 euro. De Jury is van oordeel dat de reclame op dit punt derhalve van aard is om de consument te kunnen misleiden over de beschikbaarheid van het product, wat strijdig is met artikels 3 en 5 van de code van de Internationale Kamer van Koophandel.
VANDEMOORTELE (2014-01-07) - geen opmerking - Friteren van voeding met een 'stemmetje'. Voeding verpersoonlijken, dat is doen geloven dat een menselijk wezen zich beter zou voelen als hij ondergedompeld wordt in kokende olie. Of het nu gaat over de masochistische connotatie of de minachting van de elementaire veiligheidsregels in verband met het grote gevaar van brandwonden, deze reclame lijkt hem van erg slechte smaak en doet hem denken aan de folteringen die opgelegd werden in de middeleeuwen. De Jury is van mening dat deze spots op een ludieke manier receptideeën geven. Gelet op de humoristische en lichte toon van de radiospots is de Jury van oordeel dat de reclame noch wreedheid ten opzichte van dieren noch masochisme oproept.
VLAAMS ENERGIEAGENTSCHAP (2014-01-14) - geen opmerking
Geen discriminatie door niet eigen naam van de vrouw te melden. Men vergeet vaak dat getrouwde vrouwen nog steeds hun eigen naam hebben. De Jury heeft nota genomen van het antwoord van de adverteerder volgens hetwelk het gebruik van familienamen in deze spots beoogt het “warm nest”-gehalte van de drie gezinnen mee te benadrukken.
VLAAMSE MEDIA MAATSCHAPPIJ (2014-01-21) - advies van voorbehoud* - Connie & Clyde dvd. De spot voor de dvd van de komische TV-reeks Connie & Clyde begint met een scène uit de reeks waarin mensen rond een tafel zitten te eten.  Een vrouw met een laptop vraagt: “Seg, wie kent er hier nog andere woorden voor vagina?”. Een man reageert met een opsomming: “Ikke. Preut, kut, muis, gleuf, voeg, tunnel, mossel, perzik, pruim, schuur, flamoes, spelonk, gracht, snee, oesterput”.
Standpunt van de jury: advies van voorbehoud; De Jury is van mening dat het voor het doelpubliek van de spot derhalve voldoende duidelijk is dat deze beoogt een humoristische reeks te promoten.  De Jury is evenwel van mening dat het uitzenden van deze spot voor het journaal van 19u, een tijdstip waarop talrijke jeugdige kijkers zich nog voor TV kunnen bevinden, negatieve reacties kan veroorzaken bij een deel van het publiek. Ze heeft derhalve een advies van voorbehoud geformuleerd conform artikel 2 van haar reglement en doet een beroep op de verantwoordelijkheid van de adverteerder.
* Een advies van voorbehoud houdt in dat de adverteerder vrij is met betrekking tot het gevolg dat hij aan dit advies geeft.
VOO (2014-02-05) - geen opmerking - Spot over Trio Packs: "Ja, maar VOO dat hebben we dus in Vlaanderen niet". De Jury is van mening dat de spot op een humoristische manier illustreert dat de Packs in kwestie niet in het hele land beschikbaar zijn, zonder de verschillen tussen de taalgemeenschappen op de voorgrond te stellen.
VOO (2014-02-18) - geen opmerking - De Jury heeft vastgesteld dat, in de advertentie in kwestie, de tekst “Si on met moins d’argent dans l’abonnement, il faut bien le mettre quelque part.” op een hyperbolische manier geïllustreerd wordt door een luxueuze laptop of smartphone.  De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om aan te zetten tot overdreven uitgaven en dat ze geen waardeschaal binnen de samenleving in het gedrang brengt.