24 feb 2017
Verschil in voornamen achter ingeburgerde term 'beauty lounge' leidt niet tot verwarring
Voorz. Rechtbank van koophandel (afd. Tongeren) 24 februari 2017, IEFbe 2730 (Beauty Lounge Sofie tegen Beauty Lounge Sandra) Handelsnaamrecht. Beide partijen hebben een een schoonheidssalon. De salons liggen zeven kilometer van elkaar vandaan. Beauty Lounge Sofie vordert dat Beauty Lounge Sandra onmiddellijk het gebruik van haar handelsnaam staakt. Het belangrijkste deel van de handelsnamen is de voornaam van beiden partijen. 'Beauty Lounge' is slechts een hippe naam voor schoonheidssalon. In België zijn Engelse handelsnamen ook steeds meer ingeburgerd en heeft niet genoeg onderscheidend vermogen dat Beauty Lounge Sandra het niet zou mogen gebruiken. Het gebruik van de voornamen van partijen in hun handelsnaam leidt ertoe dat er geen gevaar op rechtstreekse verwarring bestaat. De vordering wordt afgewezen.
2. Belangrijk is vooreerst te benadrukken dat deze bewoording slechts een deel van de handelsnamen zijn en dat het belangrijkste onderdeel van de handelsnamen ongetwijfeld de voornaam van de beide partijen is. Dit blijkt ook uit de wijze waarop mevr. X haar handelsnaam visueel heeft uitgewerkt. Haar voornaam neemt in al deze publicaties een veel belangrijkere plaats in dan de bewoording beauty lounge. Terecht stelt mevr. Y dat de bewoording beauty lounge veel te generiek en beschrijvend zijn opdat deze voor persoonlijke toe-eigening in aanmerking kunnen komen. De bewoording beauty lounge zijn niet meer of minder dan een hippe naam voor schoonheidssalon. Dat er voor een Engelse woorden werd gekozen verleent aan deze beschrijvende woorden wel een iets groter onderscheidend vermogen dan de meer gangbare term schoonheidssalon maar toch is de rechtbank van oordeel dat ook aan deze Engelse woorden slechts een zeer beperkte bescherming toekomt. Het gebruik van Engelse woorden voor handelsnamen geraakt ook in België meer en meer ingeburgerd en dit ook in de sector van de schoonheidsverzorging zeker het geval. De rechtbank komt dienvolgens tot het besluit dat het onderscheidend vermogen en de beschermingsomvang van de bewoording beauty lounge te beperkt zijn opdat mevr. X zich kan verzetten tegen het gebruik door mevr. Y van deze bewoordingen in combinatie met haar voornaam. Het gebruik van de voornamen van partijen in hun handelsnaam leidt ertoe dat er geen gevaar op rechtstreekse verwarring bestaat. Maar evenmin bestaat er enig gevaar op onrechtstreekse verwarring in de mate dat bij het normaal aandachtige publiek de indruk zou kunnen ontstaan dat de handelszaken van partijen in feite tot éénzelfde keten van beauty lounge zouden behoren dat zij met elkaar verbonden ondernemingen zijn.