1 apr 2020
Uitspraak ingezonden door Thomas Degraeve, K Law.
Handelsnaam ’t Fakkelhuis maakt inbreuk op De Fakkels
Hof van beroep Antwerpen 1 april 2020, IEFbe 3068; 2019/AR/1563 (De Fakkels tegen 't Fakkelhuis) Eiser baat sinds 1989 een gastronomisch restaurant uit in Sint-Truider onder de handelsnaam De Fakkels. Verweerder heeft een café-brasserie in Borgloon onder de naam ’t Fakkelhuis sinds juni 2019. Centraal staat de vraag of er risico op verwarring is tussen de handelsnaam De Fakkels van eiser en de handelsnaam ’t Fakkelhuis van verweerder. Er wordt gesteld dat de gehanteerde handelsnamen in grote mate auditief en conceptueel vergelijkbaar zijn, door het gelijklopend gebruik van de term fakkel. Bovendien zijn de commerciële activiteiten van eiser en verweerder gelijklopend. Ze zijn beiden actief in dezelfde handelssector en zij richten zich op de dezelfde doelgroep. Tot slot is de invloedsfeer en het publiek van partijen ook identiek. Er wordt geoordeeld dat verweerder het gebruik van de combinatie van de bewoordingen of tekens ’t Fakkelhuis dient te staken in elke mogelijke vorm van publicatie.
4.1.
Wat de gelijkenis tussen de handelsnamen betreft, dient rekening gehouden te worden met de gelijkenis op auditief, visueel of conceptueel vlak.De in casu gehanteerde handelsnamen "De Fakkels" en " 't Fakkelhuis" zijn naar het oordeel van het Hof in grote mate auditief en conceptueel vergelijkbaar. Hierbij dient men meer aandacht te hebben voor de gelijkenissen dan voor de verschilpunten. In beide gevallen valt het gelijklopend gebruik van de term "fakkel" op.
Het risico voor verwarring is groter naarmate de naam een grote onderscheidende kracht heeft. In casu gaat een grote onderscheidende kracht uit van de handelsnaam van geïntimeerde. De handelszaak van geïntimeerde heeft niets te maken met fakkels zodat de gebruikte handelsnaam origineel is en het haar onderscheidend vermogen vergroot.
Onterecht houdt appellante voor dat het gebruik van de benaming "De Fakkels" voor het restaurant van geïntimeerde banaal is.Ook het enkele feit dat beide handelsnamen voorafgegaan worden door een verschillend lidwoord ("de" versus '"t"), dat appellante naast het woordelement "fakkel" een toevoeging van het woord "huis" heeft opgenomen in haar handelsnaam en dat geïntimeerde gebruik maakt van het woord "fakkels" in het meervoud, terwijl in de handelsnaam van appellante enkel "fakkel" in het enkelvoud voorkomt, neemt de auditieve gelijkenis tussen de handelsnamen niet weg.
Tenslotte wordt volstrekt niet aangetoond door appellante dat de door haar gekozen handelsnaam een historische waarde zou hebben, waardoor de conceptuele gelijkenis tussen de handelsnamen zou teniet gedaan worden.
4.2.
De commerciële activiteiten van appellante en geïntimeerde zijn wel degelijk gelijklopend. Appellante en geïntimeerde zijn beiden actief in dezelfde handelssector en zij richten zich op dezelfde doelgroep.Terecht merkt geïntimeerde op dat appellante, in tegenstelling tot haar beweringen dat zij enkel een café-brasserie zou zijn, wel degelijk op haar website en sociale media melding maakt van haar uitbating als zijnde een restaurant. Het enkele feit dat appellante thans nog geen vermelding heeft in gastronomische gidsen, is niet ter zake dienend. Op de website en op sociale media vermeldt appellante integendeel dat zij een chef-kok heeft aangeworven, die jarenlang ervaring heeft in gastronomische restaurants met vermelding in gastronomische gidsen. Uit de door geïntimeerde bijgebrachte menukaart blijkt bovendien dat appellante wel degelijk een zelfde doelgroep als die van geïntimeerde viseert. Appellante toont niet aan dat zij een louter laagdrempelig karakter zou hebben waardoor zij een ander doelpubliek zou aanspreken.
Tenslotte blijken ook appellante en geïntimeerde dezelfde BTW en RSZ activiteiten te hebben: eetgelegenheden met volledige bediening.