DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op vrijdag 28 september 2018
IEFBE 2746

ADVERTORIAL - Wolters Kluwer

Beheer uw juridische risico’s met behulp van ‘legal tech’

Download Whitepaper, Framework 7 Steps to Legal Risk Management for General Counsel, Wolters Kluwer. Als bedrijfsjurist wordt er vaak aan u gevraagd om de juridische riscio’s te beoordelen. Echter, dit blijkt een moeizame klus te zijn, vooral wanneer alle informatie op meerdere plekken binnen het bedrijf wordt opgeslagen zoals in gedeelde mappen, op harde schijven en in e-mails. Processen worden vaak handmatig uitgevoerd, en er wordt veel tijd besteedt aan het krijgen van een actueel overzicht van de status van alle lopende hoofdzaken. Veel bedrijven hebben met inefficiënte processen te maken, maar ‘legal tech’ kan u helpen!  

Graag delen we 3 tips met u, waarmee we uitleggen hoe u door middel van ‘legal tech’ efficiënter kunt werken en uw juridische informatie op een gestructureerde manier kunt organiseren om uw riscio’s te identificeren, beheren en op kan rapporteren.  

1. Snelle verzameling van gegevens
Het is van belang dat u alle relvante gegevens snel en op een gestructureerde manier kunt verzamelen. U moet over de juiste informatie beschikken om een bepaald risico te identificeren. Zo voorkomt u dat er ‘blind spots’ ontstaan.

‘Legal tech’ kan hier op vele vlakken bij helpen, denk bijvoorbeeld aan een tool die u kunt gebruiken om al uw informatie veilig in op te slaan. Als u gebruik maakt van een tool om claims of contracten in te beheren, kunt u alle correspondentie en documentatie inzien die betrekking hebben tot die claim of dat contract. U besteedt minder tijd aan het zoeken naar documenten.

2. Verbeterde samenwerking om riscio’s te identificeren en beheersen
Samenwerking is een belangrijk onderdeel van elk plan. Er zijn vaak meerdere afdelingen betrokken om alle mogelijke risico’s in kaart te brengen en te evalueren.

Met een gecentraliseerde tool kunt u eenvoudig een organigram genereren van alle entiteiten en gerelateerde dochterondernemingen. U kunt ook gedetailleerde rapportages draaien om de juiste mensen te identificeren die contracten onderhandelen, beslissingen nemen of bepaalde processen uitvoeren.

3. Proactief risicobeheer
Risicobeheer is een doorlopend process. Daarom is het van belang dat u ten alle tijden toegang heeft tot een overzicht van alle risico’s met bijbehorende beheersmaatregelen. Hierdoor blijft u ‘in control’, en heeft u de juiste inzichten t.b.v. analyse en advies.  

Door middel van een slimme tool kunt u rapportages genereren, om de strategische en financiële impact van de risico’s aan te tonen. Ook kunt u processen inbouwen om aandachtspunten, veranderingen en kansen te identificeren om het bedrijf te sturen en proactief risico’s te beheersen.

Conclusie
Risicobeheer wordt steeds belangrijker, want het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen is afhankelijk van het beheersen van de risico’s.

Middels ‘legal tech’ kunt u uw producitiviteit en efficiëntie verbeteren. De juiste technologie helpt om relevante data te verzamelen en rapportages te draaien als het om het identificeren en beheren van risico’s gaat.  

Door een stappenplan te implementeren kunt u uw bedrijf beschermen en tegelijkertijd bijdragen aan de doelstellingen van het bedrijf. Weet u niet waar u moet beginnen? Download onze whitepaper (Engelstalig), “7 Steps to Manage Legal Risk”.

Dit artikel wordt gesponsord door Wolters Kluwer.