30 mrt 2017
Anthonis Advertising moet verwijzingen naar Reklame Anthonis op website verwijderen
Hof van beroep Antwerpen 30 maart 2017, IEFbe 2739 (PPP-APS tegen Anthonis Advertising) Handelsnaamrecht. Beide partijen zijn actief in de reclamesector. Reklamen Anthonis werd in 2014 failliet verklaard en appellante kocht de handelsnaam en het klantenbestand. Geïntimeerde was voorheen werkzaam bij Reklamen Anthonis. Na het faillissement heeft ze mails gestuurd naar het klantenbestand van Reklamen Anthonis met daarin dat ze een nieuw reclamebureau is gestart genaamd Anthonis Advertising. Appellante is van mening dat de publiciteit die geïnitieerde voert onder de naam Reklamen Anthonis aanhaking uitmaakt en een verwarring sticht. In eerste aanleg vorderde PPP dat geïntimeerde Anthonis Advertising in combinatie met Reklame(n) Anthonis te verwijderen. De rechtbank verklaarde de vordering gegrond. AP ging hiertegen in verzet en het verzet werd gegrond verklaard. In hoger beroep vordert PPP dat haar oorspronkelijke vordering gegrond wordt verklaard. Als er bij google wordt gezocht op 'Reklame Anthonis', kom je uit bij de site van geïntimeerde. Partijen voeren dezelfde commerciële activiteiten en ze zijn beide actief in provincie Antwerpen. De vordering wordt toegewezen.
6.
1. Als men in google termen 'reklame anthonis' of 'reclame anthonis' ingeeft verschijnt automatisch als eerste de website van geintimeerde.
2. Partijen voeren ook dezelfde commerciele activiteiten
3. In casu zijn beide firma's actief in de provincie Antwerpen.
Het enkele feit dat geintimeerde zich profileert met de handelsnaam Anthonis Advertising volstaat niet om het verwarringsgevaar te voorkomen. Geitimeerde gebruikt immers naast haar handelsnaam ook de woordencombinatie Reklame Anthonis op haar website en briefwisseling. Het gebruik van de woordencombinatie door geintimeerde is wel degelijk verwarringstichtend met de handelsnaam van appellante. Er wordt aan geintimeerde een stakingsbevel in die zin opgelegd.